Dagbesteding
Drijvende kracht achter de dagbesteding/time-out:
Ik ben Gitte, leerkracht kleuter-, lager- en buitengewoon onderwijs; hippotherapeut en coach met assistentie van paarden. Verder heb ik heel wat ervaring met het begeleiden van kinderen op sociaal en emotioneel vlak.
PonyWijs is voor mij een plek waar mijn ik mijn passie en talenten ten volle kan inzetten.
Meer info over Gitte en de dieren vind je bij 'over ons'.
Praktische informatie:
Wanneer: Vanaf september is er terug plaats op donderdag namiddag
Uren: van 13u tot 16u.
Prijzen:
- 2 deelnemers: 80 euro /deelnemer
- 3 deelnemers: 65 euro/deelnemer
- 4 deelnemers: 55 euro/deelnemer
Hoe gaan we te werk?
- We plannen een kennismakingsmoment en een intakegesprek.
- We plannen een startmoment.
- We werken van vakantie tot vakantie. Dan evalueren we samen.
- Er wordt een doorverwijzing van CLB, school, arts of kinderpsychiater gevraagd.
Voor wie?
PonyWijs biedt dagbesteding/time-out momenten aan voor kinderen en jongeren van 6 tot 18 jaar die niet (voltijds) naar school kunnen gaan omdat naar school gaan té veel vraagt, te overweldigend is,...
Soms is dat tijdelijk, soms langdurig. Samen met de pony's en andere dieren gaan we op pad om meer zelfvertrouwen op te bouwen, jezelf beter te leren kennen, te ontdekken wat je krachten en talenten zijn.
We nemen tijd om ons te ontspannen en even te kunnen zijn in het hier en nu. We doen activiteiten om te bouwen aan een positiever zelfbeeld.
Dit al dan niet met een blik op terugkeer naar onderwijs.
Ook kinderen en jongeren met een beperking/stoornis zijn welkom!
Een halve dag dagbesteding ziet er ongeveer zo uit:
- We nemen tijd voor het verzorgen en voederen van de pony's, paarden en andere diertjes (afhankelijk van welk dagdeel starten we er mee of eindigen we hiermee).
- We doen activiteiten met de pony's en kleine diertjes. Dit is afhankelijk van de noden en vooropgestelde doelstellingen.
- Tussendoor nemen we een pauze, waarbij we iets eten en drinken.
- Af en toe maken we tijd voor iets anders zoals kokkerellen/knutselen.
- Tijdens een intakegesprek bekijken we samen de noden en bepalen we enkele doelstellingen.
- Het programma wordt afgestemd op maat van de deelnemers.
- Welbevinden staat hier centraal!
De meest voorkomende doelstellingen:
- Sociale integratie: een dagrimte opbouwen en aanhouden; sociaal netwerk verruimen; (re-)integratie in een specifieke context; actieve invulling dagbesteding.
- Terugplooien uit de sociale omgeving: tot rust komen; afstand nemen van sociale situaties; met dieren bezig zijn; negatieve spiraal doorbreken; zelfreflectie (over eigen handelen, houding, waarden,...); ontlasting van de sociale omgeving.
- Persoonsontwikkeling: positieve ervaring opdoen; waardering ervaren; eigen kwaliteiten ontdekken; vertrouwensband leren opbouwen.
- Ontwikkeling van attitudes: stiptheid/afspraken en regels naleven; activiteiten leren volhouden, zelfstandigheid opbouwen, opkomen voor zichzelf, zich minder kwetsbaar opstellen; omgaan met verantwoordelijkheid, concentratie.
- Ontwikkeling van sociale vaardigheden: sociaal aanvaardbaar gedrag stellen; leren praten over problemen; oefenen op samenwerken; leren omgaan met opbouwende kritiek.